Dieta o obniżonej kaloryczności

Dieta o obniżonej kaloryczności jest najczęściej wybierana przez osoby pragnące zgubić zbędne kilogramy. Obniżenie ilości spożywanych w ciągu dnia kalorii pozwala zrzucić wagę i uzyskać lepszą formę. O diecie niskokalorycznej mówimy w przypadku spożywania maksymalnie 1500 kcal w ciągu dnia. Tak niska kaloryczność diety sprawia, że nie powinna być ona stosowana przez dłuższy czas i należy dokładnie dbać o rodzaj spożywanych produktów. Prezentujemy najważniejsze zasady związane z tym sposobem żywienia i prezentujemy o czym w szczególności pamiętać, aby zgubić wagę i przy okazji nie wpłynąć negatywnie na swoje zdrowie.

Czym jest dieta niskokaloryczna?

Dieta o obniżonej kaloryczności wymaga drastycznego obniżenia poziomu dostarczanych kalorii. Najpopularniejsze warianty diety polegają na spożywaniu w ciągu dnia 1500, 1200 lub 1000 kcal. Im bardziej rygorystyczny wariant zostanie wybrany tym szybciej można gubić wagę. Z uwagi jednak na bardzo niską kaloryczność tego rodzaju dieta nie powinna być stosowana przez okres dłuższy niż 4 tygodnie. Dłuższe pozostanie na diecie niskokalorycznej może doprowadzić do wielu negatywnych skutków zdrowotnych i może negatywnie odbić się na samopoczuciu.

Standardowo dorosły człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 1700-3000 kcal w ciągu dnia. Dokładna wartość jest zależna od płci, wieku, wagi, wzrostu oraz sposobu życia. Przejście na dietę niskokaloryczną może zatem wiązać się początkowo z szokiem. Zwłaszcza osoby wcześniej spożywające 2500-3000 kcal będą odczuwały głód podczas drastycznego obcięcia kalorii. Jednak już po kilku dniach organizm zacznie się przyzwyczajać do nowego sposobu żywienia i uczucie głodu będzie występowało jedynie w przypadku zbliżającego się posiłku.

Przeciwwskazania do stosowania tej diety

Dieta o obniżonej kaloryczności nie jest rozwiązaniem dla wszystkich. Przede wszystkim nie jest zalecana dla kobiet chcących zajść w ciążę, dla kobiet karmiących piersią oraz dla dzieci i młodzieży w okresie wzrostu i dojrzewania. Na ten sposób żywienia powinny decydować się jedynie osoby zdrowe i wytrwałe w ograniczaniu kaloryczności posiłków i będące w stanie unikać podjadania. Tylko restrykcyjne trzymanie się wszystkich założeń diety sprawia, że przyniesie ona zamierzone rezultaty i doprowadzi do znacznej poprawy wyglądu sylwetki i pozwoli na osiągnięcie świetnych efektów związanych ze stosowaniem konkretnego sposobu odżywiania.

Najważniejsze zasady diety

Decydując się na dietę niskokaloryczną należy stosować się do ścisłych założeń, które są związane z tym sposobem odżywiania. Przede wszystkim diety tego rodzaju najczęściej zakładają spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia w odstępach czasu co 3-4 godziny. Regularność spożywania posiłków powoduje, że możliwe jest uniknięcie ataków głodu i konieczności podjadania pomiędzy konkretnymi daniami. Bardzo istotne jest również unikanie podjadania pomiędzy posiłkami, co mogłoby prowadzić do całkowitego zaburzenia stosowanej diety i osiągnięcia nadwyżek kalorycznych.

Bardzo istotne jest również dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu. Zaleca się picie wody w ilości 2 litrów dziennie. Najlepiej decydować się na wodę niegazowaną. Osoby chcące zastąpić wodę mogą decydować się na zieloną herbatę, napary ziołowe oraz herbatę rooibos. Nie należy pić soków, kompotów, alkoholu oraz wszelkich napojów słodzonych.

Znaczenie ma również sam sposób przygotowywania konkretnych posiłków. Należy przede wszystkim unikać mięsa smażonego. Zamiast smażenia lepiej wybrać gotowanie na parze oraz gotowanie w wodzie. Dopuszczalne jest również spożywanie potraw grillowanych lub pieczonych.

Efekty stosowania diety

Dieta o obniżonej kaloryczności jest w stanie przynieść zauważalne efekty już po bardzo krótkim czasie. W przypadku diety 1000-1200 kcal możliwe jest zrzucenie 1-1,5 kg już w przeciągu tygodnia. Dokładne efekty zależą od wybranej kaloryczności oraz kwestii czy rygorystyczny sposób żywienia faktycznie będzie utrzymywany. Dla uzyskania jeszcze lepszych efektów można zdecydować się również na aktywność fizyczną. Tutaj jednak bardzo istotne jest to, aby nie przesadzać z ilością podejmowanych się ćwiczeń.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.