Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska jest kultywowana przede wszystkim w Grecji, Hiszpanii i Włoszech. Dieta postrzegana jest jako jedna z najzdrowszych, a przy okazji jest niezwykle smaczna. Warto zatem przyjrzeć się bliżej potrawom spożywanym na diecie śródziemnomorskiej oraz efektom, które można uzyskać dzięki przejściu na ten sposób żywienia. Rezultaty wynikające z przejścia na ten sposób żywienia mogą być natomiast znakomite i wielu osobom taka forma żywienia jest jak najbardziej polecana. Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami na temat samej diety i sposobu na pozostanie na niej w Polsce.

Najważniejsze zasady diety śródziemnomorskiej

Dieta śródziemnomorska stanowi pewien sposób odżywiania się, który jest kultywowany przede wszystkim wśród mieszkańców krajów znajdujących się w regionie basenu Morza Śródziemnego. Nie ma jednak ścisłych założeń związanych z wielkością posiłków i podziałem na konkretne makroskładniki. Dodatkowo w zależności od kraju może odrobinę się różnić pod względem spożywanych produktów i typowych potraw. Główne zasady diety to jednak:

  • Opieranie diety na lokalnych produktach i nisko przetworzonej żywności
  • Ograniczenie spożycia czerwonego mięsa i sięganie głównie po ryby i owoce morza
  • Korzystanie z oliwy z oliwek, naturalnych przypraw oraz dużych ilości ziół
  • Obecności warzyw i owoców w każdym posiłku
  • Umiarkowanym spożywaniu czerwonego wina
  • Czerpaniu radości z przygotowywania i spożywania posiłków

Właściwości diety śródziemnomorskiej

Dieta śródziemnomorska uchodzi za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania, jaki istnieje. Dieta przede wszystkim jest bogata w błonnik pokarmowy, zdrowe kwasy tłuszczowe oraz wiele witamin i przeciwutleniaczy. Z tego też powodu jest zalecana dla osób cierpiących na cukrzycę czy choroby układu krążenia. Przejście na produkty składające się na ten sposób odżywiania pomaga zmniejszyć dolegliwości i cieszyć się zdecydowanie lepszym samopoczuciem na co dzień. To właśnie z tego powodu dieta ta jest powszechnie polecana i może przyczynić się do ogólnej poprawy zdrowia u wielu osób.

Po jakie produkty sięgać na diecie śródziemnomorskiej?

Ten sposób odżywiania wymaga sięgania jedynie po świeże i najwyższej jakości produkty, które pomogą w osiągnięciu zdecydowanie lepszego samopoczucia i pozwolą na dostarczenie do organizmu wszystkich niezbędnych makroskładników. Przede wszystkim dieta śródziemnomorska opiera się na produktach zbożowych, roślinach strączkowych, owocach, orzechach, ziołach i zdrowych tłuszczach, pochodzących głównie z oliwy z oliwek. Białko dostarczane jest w głównej mierze za pomocą ryb i owoców morza. Rzadziej spożywany jest drób, sery, jogurty oraz jajka. Również takie produkty jak czerwone mięso i słodycze w diecie pojawiają się jedynie sporadycznie. Najpopularniejsze do picia są woda oraz wino w niewielkich ilościach.

Bardzo ważne podczas stosowania tej diety jest również zadbanie o aktywność fizyczną, która stanowi jedną z podstaw tego właśnie sposobu odżywiania. Regularny ruch jest niezbędny do osiągnięcia dobrego samopoczucia.

W jakich proporcjach jeść poszczególne produkty?

Stosując dietę śródziemnomorską zalecane w niej produkty należy spożywać w odpowiednich proporcjach.

Szczególnie często warto sięgać po warzywa, których powinno się spożywać 4 lub więcej porcji dziennie. Porcja stanowi 1 szklankę surowych lub pół szklanki ugotowanych warzyw.

Równie często należy sięgać po owoce, których powinno się spożywać 3 lub więcej porcji w ciągu dnia.

Także produkty zbożowe powinny być spożywane w 4 lub więcej porcjach dziennie. W tym przypadku porcja to kromka chleba lub pół szklanki ugotowanej kaszy lub makaronu.

Za dostarczanie tłuszczy odpowiada oliwa z oliwek, której powinno spożywać się minimum 4 łyżki dziennie.

Po rośliny strączkowe należy sięgać w ilości 3 lub więcej porcji tygodniowo, gdzie porcja oznacza pół szklanki roślin strączkowych.

W ilości 3 porcji lub więcej tygodniowo należy sięgać również po orzechy. W tym przypadku porcja oznacza 3 łyżki orzechów.

Ryby oraz owoce morza, które są niezwykle istotne w tej diecie powinno spożywać się 2-3 razy w tygodniu. Najlepiej sięgać po ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega-3.

Każdego dnia należy sięgać również po zioła oraz przyprawy, ale przy tym ograniczać użycie soli.

W kontekście wina nie można natomiast przesadzać. Dla mężczyzn zaleca się 1-2 lampki dziennie, a dla kobiet maksymalnie 1 lampkę w ciągu dnia.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.